Bye bye Facebook, czyli kto wygrywa walkę o nasz czas

Popularność mediów społecznościowych rośnie z każdym rokiem. Korzystają z nich wszystkie grupy wiekowe i zawodowe, bez względu na miejsce zamieszkania – łącznie to już 4,59 miliarda ludzi, czyli prawie 60% światowej populacji. Są przekaźnikiem informacji, wylęgarnią trendów, formą rozrywki, często również narzędziem politycznym. Mogą na nas wpływać niezwykle pozytywnie, ale bywają też źródłem uzależnienia, czy ludzkich tragedii. Wielu z nas nie wyobraża już sobie codziennej komunikacji z przyjaciółmi, czy pracy bez social mediów.

 

Nowy faworyt?

Od momentu kiedy świat oszalał na punkcie pierwszych portali społecznościowych, wiele się zmieniło. Wydawać by się mogło, że rynek ten jest już zajęty przez socialmediowych gigantów, takich jak Facebook, czy Instagram. Tymczasem okazuje się, że jest na nim miejsce również dla nowych graczy, ponieważ użytkownicy nie boją się sięgać po nowości. Stosunkowo młody TikTok (powstał w Chinach w 2016 roku), przeznaczony do publikowania krótkich form wideo, bije dziś rekordy popularności, mimo że na początku spoglądano na niego z przymrużeniem oka. W zeszłym roku strona chińskiego giganta była odwiedzana częściej niż Google! Według danych Morgan Stanley, przeciętny amerykański użytkownik spędza na oglądaniu TikToka ponad 90 minut dziennie — to więcej niż czas spędzony na scrollowaniu Facebooka, czy Instagrama.

 

 

I choć Facebook ciągle bije na głowę inne platformy pod względem liczby użytkowników na świecie (2,9 miliarda ludzi), to TikTok idzie jak burza (już ponad 1,5 miliarda użytkowników). Żadne inne medium społecznościowe nie rozwijało się w takim tempie. Tylko w zeszłym roku przybyło mu 313 milionów nowych odbiorców – siedem razy więcej niż Facebookowi i ta liczba będzie według prognoz dalej rosnąć.

Pojawiły się już nawet tiktokowe gwiazdy na światową skalę. Jednym z najpopularniejszych TikTokerów jest Khaby Lame – włoski influencer, urodzony w Senegalu, który zasłynął głównie z obnażania absurdów wideo typu DIY i internetowych tutoriali, które zamiast ułatwiać wykonywanie codziennych czynności, niepotrzebnie je komplikują. Jego historia to materiał na scenariusz filmowy: porzucił pracę w fabryce, aby tworzyć wideo na TikToku. Dziś jest milionerem oraz modelem marki Hugo Boss i ma ponad 150 milionów obserwujących na TikToku.

 

 

Jego historia to idealny przykład „TikTok dream”, na wzór „American dream”, który zdaje się przyciągać miliony młodych osób na świecie. Skoro każdy może stać się gwiazdą w zaledwie parę chwil, zdobycie ogromnej oglądalności wydaje się młodym użytkownikom złudnie łatwe. Wystarczy przecież nagrać kilkunastosekundowe wideo, aby stać się TikTokerem, czyli częścią ogromnej wspólnoty, kreującej światowe trendy. To zainteresowanie ludzi młodych dostrzegają firmy, które coraz chętniej przeznaczają swój budżet na reklamy na TikToku. Insider Intelligence szacuje, że w tym roku przychody reklamowe platformy osiągną 12 mld dol., przewyższając łączny utarg Twittera i Snapchata.

 

TikTok w Polsce

Czy Polacy również polubili TikToka? Okazuje się, że tak. Według badania przeprowadzonego przez agencję OpenMobi z aplikacji korzysta już blisko 8 milionów użytkowników w Polsce –  to głównie osoby w wieku od 18 do 34 lat. Mediapanel obliczyło, że w czerwcu 2022 średni czas używania aplikacji w Polsce wyniósł 18 godzin, 31 minut i 55 sekund – dla porównania z Facebooka korzystaliśmy średnio „tylko” przez 16 godzin, 10 minut i 5 sekund. Co ciekawe w naszym kraju TikToka używają głównie kobiety – w 2021 roku było to 63% użytkowników, ale liczba mężczyzn stale rośnie. Co oglądają polscy użytkownicy? Najpopularniejsze kanały to obok konta firmowego TikTok, profil Xiaomi, Player.pl, Redbull, a nawet Polskiej Policji, która ma już 392 tysiące obserwujących w serwisie. Niedawno nagrania na platformie zaczęli publikować również polscy politycy, tacy jak Piotr Wawrzyk, wiceminister spraw zagranicznych, który zaprosił do nagrania Jarosława Kaczyńskiego.

 

 

Media społecznościowe, w tym TikTok, to niewyobrażalna strefa wpływów i narzędzie skutecznego marketingu, z którego coraz częściej mądrze korzystają marki. I choć według sondażu przeprowadzonego przez IBRiS oraz IBiMS ponad połowa Polaków nie ufa mediom społecznościowym lub ma do nich bardzo ograniczone zaufanie, to według wszelkich prognoz ich popularność nie będzie spadać. Media społecznościowe czeka jednak z pewnością ewolucja i rozszerzenie o rzeczywistość wirtualną, która przekształci je w metawersum.

 

Autor: Adrianna Śniadowska, CIO, THINKTANK

 

POWRÓT ↵

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top