Młodzi w potrzasku – czego boi się pokolenie Z?

16.07.2022 | Review nr 43

Home 5 THINKTANK REVIEW 5 Review nr 43 5 Młodzi w potrzasku – czego boi się pokolenie Z?

 

Pandemia i związany z nią lockdown, kolejne mutacje wirusa, skomplikowana sytuacja polityczna w Polsce, wojna u naszych wschodnich sąsiadów, inflacja, załamanie łańcuchów dostaw – to tylko niektóre wydarzenia, którymi podsumować możemy ostatnie dwa lata. Ten ciąg zdarzeń nie był obojętny dla naszego zdrowia psychicznego: według danych podawanych przez PAP depresja i zespół stresu popandemicznego mogą dotyczyć nawet co 4 Polaka. Jak na te zawirowania zareagowali najmłodsi ludzie wkraczający właśnie na rynek pracy, czyli pokolenie Z i czego dziś boją się najbardziej?
.

 width=

.

Strach wśród młodych niejedno ma imię

Przestrzeń wirtualna nie pozostaje obojętna na globalne zawirowania. Już na początku 2021 roku sieć została zalała falą memów pokazujących, że rok 2020 to dopiero przedsmak tego, co nadchodzi. Trend jest zauważalny również w 2022 roku. Za szyderczymi kreacjami młodych ludzi kryje się lęk: co jeszcze czeka nas w najbliższej przyszłości? Ostatnie dwa lata spędziliśmy w domach, odizolowani od naszych rówieśników, czy rzeczywistość jest nam w stanie dokopać jeszcze bardziej? Odpowiedź na to pytanie otrzymaliśmy pod koniec lutego 2022 roku, kiedy rosyjska inwazja na Ukrainę ostatecznie rozwiała nadzieje na spokój.

 

 

Okazuje się, że młodzi mniej bali się samej pandemii, co jej skutków. Wbrew powszechnej opinii, wydają się być również świadomi sytuacji politycznej w naszym kraju. Według raportu „Świat Młodych” 41% osób w wieku 16-29 lat ma wątpliwości, czy  znajdzie  pracę, a aż 77% martwi się tym, co dzieje się w Polsce. Potwierdza to sondaż przeprowadzony na zlecenie Dziennika Gazety Prawnej i RMF FM pod koniec zeszłego roku: „w grupie 18–29 lat tylko 11% osób obawiało się dalszego rozwoju choroby, za to aż 46% wskazało, że ich obawy rodzi pogłębienie konfliktu z Unią Europejską”. Co więcej, aż 25% młodych obywateli deklaruje, że nie chce mieć dziecka w Polsce. Nie przekonują ich nawet rządowe programy wsparcia. O ich skuteczności trudno zresztą mówić: jesteśmy wśród krajów o najniższej dzietności w Europie. Jeśli ta tendencja się utrzyma, za 100 lat będzie o połowę mniej Polaków niż obecnie.

Czego jeszcze obawia się pokolenie Z? Według raportu Deloitte “Global 2022 Gen Z & Millennial Survey” większość młodych ludzi boi się zmian klimatycznych i aż 90% z nich twierdzi, że robi coś, aby na te zmiany pozytywnie wpływać. Mają zatem większą świadomość klimatyczną niż poprzednie pokolenia i zauważają, że jesteśmy w punkcie krytycznym, jeśli chodzi o ochronę naszej planety.

 

 

Młodzi i stres w pracy

Napięcie i zmęczenie zawodowe to cechy charakterystyczne dla młodych. Blisko połowa reprezentantów pokolenia Z i millenialsów czuje się „wypalona” ma skutek  intensywności życia, ilości zadań i rosnących wymagań w pracy. Aż 44% z nich postanowiło niedawno rozstać się ze swoim pracodawcą właśnie ze względu na odczuwaną presję.

Czy oznacza to, że młodzi są wrażliwsi niż poprzednie pokolenia i trzeba obchodzić się z nimi  szczególnie delikatnie? Nie, zwyczajnie wymają od biznesu więcej w kwestiach równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym. Chcą również, aby firma, w której pracują miała pozytywny wpływ na społeczeństwo i środowisko, a nie tylko generowała przychody. Inaczej rozumieją lojalność względem pracodawcy, częściej rotują i mniej boją się zmian. Co prawda, fala rezygnacji z pracy (tzw. „wielka rezygnacja” – termin ukuty przez Anthony’ego Klotza z Mays Business School of Texas A&M University), która jest efektem pandemii i przewartościowania priorytetów życiowych dotyczy na świecie wszystkich grup wiekowych, ale w Polsce to osoby w wieku 18-24.

To młodzi najczęściej odpowiadają na ogłoszenia o pracę i pomimo posiadanego już zatrudnienia szukają ciekawszych ofert. Co zatem zatrzymuje ich w pracy na dłużej? Przede wszystkim wspomniany już work-life balance oraz możliwość szkoleń, nauki i rozwoju. Bardzo ważna jest również wysokość wynagrodzenia, tym bardziej, że zarówno millenialsi, jak i pokolenie Z bardzo martwi się o wysokie koszty życia.

 

 width=

Z raportu Deloitte “Global 2022 Gen Z & Millennial Survey

 

Na szczęście wiele firm zaczyna dostrzegać, że na rynek pracy wchodzi nowe, przebojowe pokolenie, które wymaga nie tylko godnego wynagrodzenia, ale również pozytywnego wpływu biznesu na otaczającą nas rzeczywistość. Zamiast pobłażliwego podejścia względem „roszczeniowych młodych”, należy zatem wypracowywać taki model pracy, który pozwoli im realizować swoje zawodowe aspiracje. Tym bardziej, że „Zetki” mają swoim pracodawcom do zaoferowania m.in. kreatywność, płynność cyfrową, elastyczność, niemal nieograniczoną mobilność i o wiele więcej.

 

Więcej o postawach pokolenia Z mogą Państwo przeczytać w najnowszym raporcie Deloitte “Global 2022 Gen Z & Millennial Survey” dostępnym TUTAJ. 

 

 

Autor: Adrianna Śniadowska, CIO THINKTANK

 

 

POWRÓT ↵

 width=