Raport THINKTANK i Instytutu Monitorowania Mediów
Rok 2020, dotknięty globalną pandemią, przejdzie z pewnością do historii XXI wieku. W świecie wysoce zorganizowanym, dysponującym nadzwyczajnymi osiągnięciami nauki i wyrafinowanymi technologiami, pojawiło się zagrożenie, wobec którego wszyscy jesteśmy jednakowo bezradni. Historycy i antropolodzy będą badać to zjawisko teraz i w przyszłości, a tymczasem THINTANK i Instytut Monitorowania Mediów postanowili sprawdzić, jak te nadzwyczajne wydarzenia zapisały się w mediach i za ich pośrednictwem w świadomości Polaków.
Eksperci THINKTANK wybrali 12 haseł, które naszym zdaniem najbliżej charakteryzowały społeczne doświadczenia związane z pandemią w 2020 roku. Instytut Monitorowania Mediów zbadał zaś, jak często i w jakim kontekście pojawiały się one w prasie, w portalach internetowych i social mediach oraz jaka była dynamika ich występowania w poszczególnych miesiącach 2020 r. w porównaniu do 2019 r. Dwa z tych haseł, czyli „świat po pandemii” oraz „fake news-y” zostały poddane dokładniejszej analizie. Oczywiście pierwsze z nich nie było obecne w mediach w 2019 r.
Poniżej przedstawiamy graficzny obraz analizy wszystkich haseł.
Zbigniew Gajewski, Partner THINKTANK
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx