Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing

03.12.2020 | Magazyn nr 37

Home 5 THINKTANK REVIEW 5 Magazyn nr 37 5 Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing

 

SI wkracza w marketing nawet szybciej niż w inne obszary biznesu. Wiele dużych korporacji na całym świecie już używa technologii SI do analizowania zachowań konsumentów i przewidywania ich przyszłych potrzeb. Służące do tego narzędzia szybko tanieją, dlatego wkrótce większość firm będzie stać na znacznie dokładniejsze personalizowanie treści, wyświetlanie precyzyjnie adresowanych reklam, zatrudnianie chatbotów do lepszej obsługi klientów i uzyskiwanie dokładnych raportów o skuteczności tych działań. 

 

Marketerzy będą mieli do nich dostęp wraz ze wzrostem popularności modeli AI-as-a-service, czyli dostarczanych w abonamencie. Przegapienie tej marketingowej rewolucji jest niewskazane. Może się bowiem skończyć tak, jak w przypadku znanego kiedyś producenta aparatów fotograficznych.

 

 width=

 

Oto najczęstsze zastosowania SI w marketingu dziś i w najbliższych latach:

  1. Przewidywanie skuteczności kampanii marketingowych
    Najważniejsze od zawsze pytanie klienta przed zaangażowaniem agencji reklamowej dotyczy skuteczności kampanii. Uczciwa agencja do niedawna mogła tylko zacytować klasyka: że połowa pieniędzy wydana na reklamę trafi w błoto – problem w tym, że nie wiadomo która. Sztuczna inteligencja pomoże tworzyć takie analizy predykcyjne, dzięki którym z o wiele większym prawdopodobieństwem będziemy przewidywać efekty reklamy. Lepsze prognozy będą oczywiście oparte o już istniejące dane z poprzednich kampanii i strategii, ale algorytmy przeanalizują o wiele więcej informacji i wykryją zależności niedostrzegalne okiem człowieka.

    x
  2. Jakościowa zmiana w obsłudze klienta
    Wiele firm angażuje już chatboty do obsługi klienta, ale wkrótce stanie się to powszechne.  Usługa tanieje i także małe i średnie firmy stać będzie na podpięcie do witryny internetowej lub profilu na Facebooku chatbota korzystającego z SI. Klienci zyskają dostęp do natychmiastowej i wyczerpującej informacji, a ich zapytania i udzielone odpowiedzi wzbogacą bazę danych o ich zainteresowania i potrzeby oraz umożliwią analizę o wysokim stopniu szczegółowości.
  1. Tworzenie spersonalizowanych, ukierunkowanych treści
    Dzięki sztucznej inteligencji możliwa jest niespotykana dotąd personalizacja treści i ofert. Proces wkrótce stanie się łatwiejszy i tańszy. Nie tylko Netflix czy Spotify będą mogły chwalić się dobrym zrozumieniem preferencji konsumentów i trafnymi rekomendacjami. Każda firma będzie mogła wykorzystać uczenie maszynowe do oferowania użytkownikom niezwykle spersonalizowanych doświadczeń i ofert dzięki nieustannemu zbieraniu danych, takich jak historia wyszukiwania produktu, zadawane pytania i decyzje zakupowe.
  1. Zarządzanie kontami w mediach społecznościowych
    Zarządzanie mediami społecznościowymi stanie się jednym z najbardziej przydatnych sposobów wykorzystania sztucznej inteligencji w działaniach marketingowych. Marketerzy będą łatwo automatyzować dystrybucję treści i działania promocyjne na dużą skalę. Dedykowane narzędzia do tworzenia kalendarza treści, planowania postów oraz zarządzania komentarzami i wiadomościami będą coraz doskonalsze. Jeden interfejs wystarczy, aby zarządzać wieloma kontami na różnych platformach i regularnie otrzymywać zagregowane wnioski.
  1. Dynamiczne ustalanie cen
    W każdym biznesie trzeba dynamicznie dostosowywać ceny do zmieniających się wymagań rynku. Doświadczony przedsiębiorca robi to intuicyjnie, na podstawie danych kwartalnych lub trendów historycznych. Ta tradycyjna metoda ustalania cen jest czasochłonna i podatna na błędy ludzkie. Sztuczna inteligencja usprawni ten proces i zoptymalizuje politykę cenową lepiej, niż najlepsi specjaliści. Łatwiejsze stanie się kierowanie do klientów niestandardowych rabatów i ofert. Prognozy cen wykonywane w sposób ciągły i w czasie rzeczywistym zaoszczędzą cenny czas specjalistów i pomogą uniknąć kosztownych błędów. A to przełoży się na wzrost zysków.
  1. Usprawnienie zarządzania zasobami cyfrowymi
    Wraz ze swoim rozwojem firma gromadzi coraz więcej zasobów cyfrowych, takich jak teksty, obrazy, pliki .pdf, filmy i inne dokumenty związane z jej produktami i usługami. Im jest ich więcej, tym trudniej nimi zarządzać. Wciąż są przechowywane, bo może kiedyś okażą się potrzebne. Na przeszkodzie stoi jednak ich ilość, niespójne nazwy plików, różne formaty i wiele innych czynników. Integracja sztucznej inteligencji z zarządzaniem zasobami cyfrowymi doda do plików przydatne i dobrze zorganizowane metadane. Wykorzystując głębokie uczenie sieci neuronowych do oznaczania nieuporządkowanych zasobów, sztuczna inteligencja poprawi ich kategoryzację, dostarczy sugestie oparte na podobieństwach oraz zaoferuje zaawansowane i dopracowane wyszukiwania słów kluczowych. To pozwoli wreszcie skorzystać z nieużytecznych dotąd zasobów.


Autor: Zbigniew Gajewski,
Partner THINKTANK

 

 width=

 

 

 

 

 

 

 

 

POWRÓT ↵

 width=

/vc_column_text]

Taki odsetek marketingowców korzysta już z rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję (wg. badań firmy Saleforce [1]). Wskaźnik ten od 2017 r. wzrósł o 44 proc.

Taki odsetek marketingowców korzysta już z rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję (wg. badań firmy Saleforce [1]). Wskaźnik ten od 2017 r. wzrósł o 44 proc.

Taki odsetek marketingowców korzysta już z rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję (wg. badań firmy Saleforce [1]). Wskaźnik ten od 2017 r. wzrósł o 44 proc.