Wyniki rankingu „Kogo słucha polski biznes?” 2022

 

Ośrodek THINKTANK przy współpracy Instytutu Monitorowania Mediów (IMM) już po raz czwarty zbadał, czyj głos spośród ekonomistów, doradców biznesu oraz przedsiębiorców jest najchętniej słuchany przez środowisko biznesowe. W porównaniu do wyników poprzedniego rankingu z 2019 r. w tegorocznym pojawiły się nowe nazwiska.

Ogłoszenie wyników rankingu nastąpiło dziś wieczorem podczas corocznego świątecznego spotkania społeczności THINKTANK w Pałacu na Wodzie w warszawskich Łazienkach.

Wyniki rankingu „Kogo słucha polski biznes?” 2022 (w kolejności alfabetycznej)

Najczęściej słuchani ekonomiści*

  1. Leszek Balcerowicz
  2. Marek Belka
  3. Jakub Borowski
  4. Alicja Defratyka
  5. Bogusław Grabowski
  6. Jerzy Hausner
  7. Piotr Kuczyński
  8. Ignacy Morawski
  9. Witold Orłowski
  10. Andrzej Rzońca
  11. Pawel Wojciechowski

*dwie osoby z tej listy zdobyły tę samą liczbę punktów, dlatego jest na niej 11 osób)

 

Najczęściej słuchani doradcy biznesu

  1. Jan Krzysztof Bielecki
  2. Janusz Czapiński
  3. Adrian Furgalski
  4. Mateusz Grzesiak
  5. Natalia Hatalska
  6. Piotr Mieczkowski
  7. Jowita Michalska
  8. Jeremi Mordasewicz
  9. Bolesław Rok
  10. Jacek Santorski

Najczęściej słuchani przedsiębiorcy i menedżerowie

  1. Rafal Baniak
  2. Henryka Bochniarz
  3. Rafał Brzoska
  4. Irena Eris
  5. Zbigniew Jagiełło
  6. Dominika Kulczyk
  7. Zygmunt Solorz
  8. Michał Sołowow
  9. Rafał Sonik
  10. Maciej Witucki

 

Idea rankingu

Czy w obecnym świecie niepewności, rozedrgania, post-prawdy, polaryzacji politycznej, społeczność biznesowa (właściciele, menedżerowie, eksperci) jeszcze kogoś słucha, ma wspólne autorytety? Biznes, zwłaszcza średni i duży, korzysta z usług specjalistów z firm doradczych, szkoleniowych, inwestycyjnych. W poszczególnych branżach, regionach, organizacjach biznesowych funkcjonują liderzy opinii, często charyzmatyczni, ale rozpoznawani tylko wewnątrz tych grup. Także w mediach społecznościowych liczni influenserzy niestrudzenie budują swoją biznesową publiczność, liczącą niekiedy dziesiątki tysięcy obserwujących. Rzadko jednak rozpoznawalność tych osób osiąga skalę ogólnopolską.

– W naszym rankingu szukamy liderów opinii mających uznanie i wpływ na poglądy środowiska biznesowego w skali krajowej. Staramy się zbadać, kto kształtuje generalne postrzeganie przez biznes sytuacji ekonomicznej w Polsce i na świecie, kto inspiruje go do myślenia o najważniejszych wyzwaniach, pomaga dostrzec nowe fakty i zjawiska – wyjaśnia Zbigniew Gajewski, Partner w THINKTANK i autor rankingu. 

– Nasi specjaliści ds. analiz mediowych zweryfikowali prawie 667 tys. materiałów prasowych i internetowych, wzmiankujących wskazane przez Radę Ekspertów THINKTANK nazwiska z ostatnich dwunastu miesięcy. Jak się okazuje, wyłonieni doradcy, ekonomiści i przedsiębiorcy w tym czasie swoją rozpoznawalność najmocniej budowali w kanałach social mediowych, w tym głównie na Twitterze. Social media stanowią aż 91 proc. wszystkich wzmianek. Cieszę się, że jako IMM kolejny raz mogliśmy wesprzeć ośrodek THINKTANK w realizacji tego badania oraz wyróżnić osobowości, które swoją działalnością wyznaczają kierunki i trendy biznesowe w kraju – dodaje Paweł Sanowski, Prezes IMM.

Tegoroczny ranking nawiązuje do poprzednich edycji zrealizowanych przez ośrodek THINKTANK z Instytutem Monitorowania Mediów (IMM) w 2009, 2012 i 2019 r. Zestawienia osób, których słuchał wtedy biznes w Polsce, zostały opracowane na podstawie metodologii inspirowanej Rankingiem najbardziej cenionych myślicieli biznesowych w USA Accenture Institute of Strategic Change. Skorzystaliśmy z tej inspiracji także teraz.

Ranking wyłania autorytety biznesu w Polsce w 3 grupach:

  • ekonomiści
  • doradcy biznesu
  • menedżerowie i przedsiębiorcy.

Przystępując do opracowania rankingu zespół THINKTANK był ciekaw, czy i jak zmieniła się hierarchia autorytetów polskiego biznesu od 2019 r. W tym czasie najpierw spustoszenie w gospodarce uczyniła pandemia, ale jednocześnie zmusiła firmy do przyspieszenia transformacji cyfrowej. Zaraz potem wydarzyła się agresja Rosji na Ukrainę, która wywołuje kryzys energetyczny o rozległych konsekwencjach ekonomicznych i społecznych. 

– W świadomości ludzi biznesu gości dziś przede wszystkim niepewność – komentuje wyniki rankingu Zbigniew Gajewski. – Wydaje się, że w takiej rozedrganej sytuacji potrzeba autorytetów jest oczywista. Dziś zaspokajają ją przede wszystkim osoby już znane, o ugruntowanej pozycji, występujące na kongresach, konferencjach i w najpopularniejszych mediach.  Dlatego na liście najczęściej słuchanych ekonomistów zmiany w stosunku do rankingu z 2019 r. są niewielkie. Cieszy nas pojawienie się w tym gronie pierwszej kobiety, Alicji Defratyki, która ze swoim projektem Ciekawe Liczby przebojem zdobyła uwagę mediów i środowisk gospodarczych. Na liście przedsiębiorców i menedżerów są także osoby powszechnie rozpoznawalne. Natomiast w gronie doradców biznesu znalazły się nowe autorytety, wspierające w swoich działaniach transformację cyfrową i zrównoważony rozwój gospodarki. Do Natalii Hatalskiej, która była już na liście 3 lata temu, dołączyła Jowita Michalska, prezeska fundacji Digital University, Piotr Mieczkowski, prezes i dyrektor zarządzający fundacji Digital Poland oraz Bolesław Rok, od lat promujący społeczną odpowiedzialność biznesu.

 

Metodologia rankingu

Na finalny wynik edycji 2022 (i edycji 2019) miały wpływ trzy zmienne:

  1. Bezpośrednie wskazania panelu eksperckiego złożonego z kilkudziesięciu członków Rady Ekspertów THINKTANK, prowadzących działalność w środowisku biznesowym. Każdy z nich układał spontanicznie swoją listę ludzi mających wpływ na poglądy środowiska biznesowego. Następnym zadaniem było wskazanie 10 najważniejszych osób z każdej z tych kategorii. Tu w grę wchodziła tzw. znajomość asystowana. Za podpowiedź służyły nazwiska z rankingu 2019, uzupełnione o zaobserwowane przez zespół THINKTANK nowe osoby przebijające się w mediach. Indagowani eksperci mogli przy tym do każdej listy 10 nazwisk wstawić własne propozycje i uporządkować je w kolejności według swojego uznania. Tak powstały listy kilkudziesięciu nazwisk w każdej z kategorii. Na ostateczny wynik rankingu ta zamienna wpływała w 40 procentach.
  2. Po 20 nazwisk najpopularniejszych na każdej z list otrzymał Partner zarówno poprzednich, jak i obecnej edycji rankingu – firma monitorująca wszystkie media w Polsce, Instytut Monitorowania Mediów. Jej analitycy zbadali, ile wzmianek, cytowań i wystąpień w ciągu ostatnich 12 miesięcy (do końca października 2022 r.) miała każda z osób wskazanych przez panel ekspercki w mediach prasowych, portalach internetowych, w tym w podcastach oraz w serwisach społecznościowych LinkedIn, Twitter, Facebook, Instagram i YouTube. W rankingu generalnym braliśmy pod uwagę ich sumę. Waga tej zmiennej w ostatecznym wyniku to również 40 proc.
  3. Jednocześnie zbadaliśmy średnią wyszukiwań z ostatnich 12 miesięcy każdej z interesujących nas osób w Google Trends. To narzędzie umożliwia m.in. porównywanie popularności poszczególnych haseł w wyszukiwaniach internautów. Ta analiza wpływała na finalny wynik w 20 proc.

W rankingu nie bierzemy pod uwagę osób aktualnie pełniących funkcje polityczne i rządowe, w tym szefów instytucji publicznych takich jak bank centralny, giełda itp.

 

Więcej informacji:

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top