Artykuł opublikowany 09.01.2023
Wysoka inflacja wyraźnie wpływa na zachowania konsumentów. Polacy cenią jakość, ale cena jest coraz ważniejsza. Jednocześnie, mając wybór, chcemy kupować produkty polskie. To najważniejsze wnioski z badania Fundacji „Teraz Polska”.
Badanie zostało przeprowadzone w październiku 2022 roku na zlecenie Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego przez firmę ASM Research Solutions Strategy. Wzięło w nim udział 1129 dorosłych Polaków. Wśród najważniejszych elementów przy podejmowaniu decyzji zakupowych respondenci wymienili: jakość (79,8%) i cenę (75,8%). Co ciekawe, od zeszłego roku o 10 punktów procentowych wzrosła liczba osób, które do takich elementów zaliczają opakowanie (20,6%), a o ponad 14 – znaki jakości umieszczone na produkcie (24,4%).
Trzy czwarte z nas deklaruje, że byłoby skłonne zapłacić więcej za produkt wysokiej jakości, ale… Niemal połowa ankietowanych zauważa, że w czasie kryzysu wybiera produkty w niższej cenie, a 40,8 proc. – że w ogóle kupuje mniej. Ponad jedna piąta z nas obawia się przerw w dostępności niektórych artykułów i kupuje na zapas.
Polskie pochodzenie produktu jest dla nas niezmiennie ważne. 78,3% respondentów zadeklarowało, że mając możliwość wyboru, sięgnie po polski produkt. Jednocześnie 41% uważa, że to element patriotyzmu. Jesteśmy więc świadomi zależności między wydawanymi przez nas pieniędzmi a siłą polskiej gospodarki. 83% respondentów stwierdziło, że Godło „Teraz Polska” jest dobrym sposobem oznaczania wysokiej jakości polskich produktów i usług oraz zachęca do ich zakupu. Biało-czerwone logo kojarzy się badanym z polskim pochodzeniem, stabilną jakością i bardzo dobrą reputacją.
Autor: Krzysztof Przybył, prezes Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”