Preferencje zakupowe Polaków po pandemii

Artykuł opublikowany 09.01.2023

 

Wysoka inflacja wyraźnie wpływa na zachowania konsumentów. Polacy cenią jakość, ale cena jest coraz ważniejsza. Jednocześnie, mając wybór, chcemy kupować produkty polskie. To najważniejsze wnioski z badania Fundacji „Teraz Polska”.

Badanie zostało przeprowadzone w październiku 2022 roku na zlecenie Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego przez firmę ASM Research Solutions Strategy. Wzięło w nim udział 1129 dorosłych Polaków. Wśród najważniejszych elementów przy podejmowaniu decyzji zakupowych respondenci wymienili: jakość (79,8%) i cenę (75,8%). Co ciekawe, od zeszłego roku o 10 punktów procentowych wzrosła liczba osób, które do takich elementów zaliczają opakowanie (20,6%), a o ponad 14 – znaki jakości umieszczone na produkcie (24,4%).

 

Trzy czwarte z nas deklaruje, że byłoby skłonne zapłacić więcej za produkt wysokiej jakości, ale… Niemal połowa ankietowanych zauważa, że w czasie kryzysu wybiera produkty w niższej cenie, a 40,8 proc. – że w ogóle kupuje mniej. Ponad jedna piąta z nas obawia się przerw w dostępności niektórych artykułów i kupuje na zapas.

 

Polskie pochodzenie produktu jest dla nas niezmiennie ważne. 78,3% respondentów zadeklarowało, że mając możliwość wyboru, sięgnie po polski produkt. Jednocześnie 41% uważa, że to element patriotyzmu. Jesteśmy więc świadomi zależności między wydawanymi przez nas pieniędzmi a siłą polskiej gospodarki. 83% respondentów stwierdziło, że Godło „Teraz Polska” jest dobrym sposobem oznaczania wysokiej jakości polskich produktów i usług oraz zachęca do ich zakupu. Biało-czerwone logo kojarzy się badanym z polskim pochodzeniem, stabilną jakością i bardzo dobrą reputacją.

 

 

Autor: Krzysztof Przybył, prezes Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”

 

 

POWRÓT ↵

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top